فهرست

توصیه‌های طب ایرانی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا در فصول سرد سال، توصیه‌هایی در پیشگیری و درمان این بیماری‌ها ارائه کرد.  

به گزارش وبدا دکتر مهشید چایچی، پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به افزایش ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا در فصول سرد سال، توصیه‌هایی در پیشگیری و درمان این بیماری‌ها ارائه کرد.

دکتر چایچی با بیان اینکه شرط پیشگیری و درمان، اصلاح سبک زندگی متناسب با مزاج فرد و تقویت سیستم دفاعی بدن است؛ تاکید کرد: اگر فردی دچار کم‌خونی و ضعف بدنی است حتماً باید از غذاهای مقوی مولد خون مانند آبگوشت، تخم مرغ عسلی، کباب چنجه، شیره انگور، آب سیب و آب هویج، حریره بادام و شیربادام، رب سیب و به، نخوداب، آب عسل با آبلیمو و یا مغزیجات استفاده کند تا طبیعت و قوای عمومی بدن تقویت شود و همچنین از خوردن غذاهای دیرهضم شور، تند، پرادویه و فست فودها جداً خودداری کند.
وی تاکید کرد: داشتن نظم در اوقات غذا خوردن و پرهیز از پرخوری و سریع خوردن غذا هم از آداب مهم تغذیه هستند که در تقویت طبیعت مدبره بدن و  پیشگیری از بیماری‌ها نقش مهمی دارند.
کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به این که دفع ادرار، مدفوع و یا تعریق، راه‌های دفع مواد زائد در بدن هستند و بهم خوردن تعادل در هر کدام فرد را مستعد ابتلا به بیماری می‌کند؛ تاکید کرد: مبتلایان به یبوست نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و بیماری‌های عفونی هستند و حتما بایستی با اصلاح تغذیه و پیاده‌روی منظم این مشکل برطرف شود.
دکتر چایچی افزود: مصرف میوه‌های ملین مانند گلابی، انجیر  و سوپ سبزیجات همراه با روغن بادام خوراکی یا روغن زیتون و شربت خاکشیر با آب گرم به درمان یبوست کمک می‌کند.
کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به نتایج مطالعات و مقالات راجع به عسل که حاکی از خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی آن است؛ گفت: خوردن شربت عسل با آبلیمو به همراه آب گرم در صبح ناشتا مقوی سیستم ایمنی بدن است و اگر فردی دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده باشد به بهبودی علائم بیماری کمک می‌کند.
دکتر چایچی با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی نباید خودسرانه مصرف شوند، تصریح کرد: به عنوان مثال آویشن به تنهایی برای درمان سرماخوردگی با هر علائمی مناسب نیست و ممکن است در مواردی باعث تشدید بیماری شود، همچنین افرادی که دارای مزاج گرم هستند باید در خوردن گیاهان با طبع گرم احتیاط کنند خصوصاً در روزهای اول و زمانی که دچار تب هستند.
کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل با تاکید بر اینکه خانم‌های باردار باید بیش از دیگران در مصرف گیاهان دارویی احتیاط کنند، اظهار داشت: گیاهانی مثل آویشن، گل‌گاوزبان، ختمی و پنیرک برای خانم‌های باردار در سه ماه اول بارداری بهتر است زیاد مصرف نشود و توصیه ما استراحت کافی در زمان بیماری، شست و شوی حلق و بینی با آب و نمک ولرم رقیق، حداقل سه بار در روز، استفاده از بخور آب گرم، مصرف سوپ جو با سبزیجات، خوردن آب سیب و لیموشیرین و در صورت نیاز چرب کردن گلو و قفسه سینه با روغن بابونه است