فهرست

همایش سراسری مشاوران امور بانوان دانشگاههای علوم پزشکی در مشهد آغاز شد

به گزارش دفتر امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی بابل، همایش سراسری مشاوران امور بانوان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور با حضورخانم دکتر خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مونا زینالو مشاور وزیر بهداشت در امور زنان، خانم دکتر محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس و عضو هیات رئیسه فراکسیون گام دوم مجلس یازدهم و آقای دکتر بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده،روز شنبه در محل مجتمع شهدای سلامت مشهد آغاز شد.

 مشاور وزیر بهداشت در امور زنان روز شنبه در این همایش به تشریح محورهای آن پرداخت و گفت: در پی تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، این موضوع به عنوان یکی از موضوعات اصلی در حیطه کاری مشاوران امور بانوان دانشگاه های علوم پزشکی کشور مطرح می شود.

 

مونا زینالو افزود: انتظار می رود که مشاوران زنان دستگاه های اجرایی و دانشگاه های علوم پزشکی و سایر دانشگاه ها روی موضوع جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تمرکز بیشتری داشته و کنشگر باشند تا بتوان محورهای مختلف این قانون را اجرا کرد.

وی ادامه داد: محور دوم این همایش، بحث انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی است که در دهه ۷۰ وضع و آیین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۸ در وزارت بهداشت به تصویب رسید اما حلقه مفقوده در این بخش عزم و اراده لازم برای اجرایی کردن کامل این قانون است.

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان گفت: درست است که مباحث بودجه ای یکی از موانع اصلی برای اجرایی کردن قانون انطباق به شمار می رود اما موارد زیادی وجود داشته است که بدون تامین بودجه آنچنانی در دستگاه های اجرایی فقط با اراده افراد، اهداف محقق شده است.

زینالو افزود: در قانون انطباق به حریم خصوصی بانوان و کرامت بیماران به ویژه بیماران زن برای دریافت خدمات پزشکی در بیمارستانها و حتی مفاد دیگر این قانون که ناظر به دانشگاه ها هم هست توجه شایانی شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که مشاوران زن روسای دانشگاه های علوم پزشکی به صورت قانونی عضو کمیته انطباق دانشگاه ها هستند می توانند در تشکیل جلسات مربوط به این کمیته مطالبه گر و پیگیر باشند تا هر سه ماه یک بار این جلسه با حضور رییس دانشگاه برگزار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در صورتی که پیگیری لازم از سوی مشاوران زن روسای دانشگاه های علوم پزشکی برای برگزاری جلسات کمیته انطباق انجام گیرد امید می رود که بعد از چندین سال این مطالبه به حق قانونی و شرعی و حتی انسانی تبدیل شده و حفظ کرامت بانوان در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی احراز شود.

زینالو افزود: موضوع پیگیری قانون جوانی جمعیت با تشکیل قرارگاه در وزارت بهداشت و همچنین موضوع اجرایی شدن قانون انطباق از موضوعات مورد نظر وزیر است که روی این موضوعات به شدت تاکید دارند.

وی اضافه کرد: محور سوم این همایش پرداختن به موضوعات تهدید کننده و آسیب زننده به حوزه زن و خانواده است برای اقناع فکری مشاوران و ناظر به ابعاد مختلف مسائل روز کشور است.

همایش سراسری مشاوران امور بانوان دانشگاه های علوم پزشکی در مشهد امروز آغاز شد و تا فردا هجدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد. خانم دکتر خفری مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان نیز در این همایش شرکت فعالانه داشته اند.